Het huidige VAB-logo bestaat 10 jaar. Maar hoe zag het er in het verleden uit? We loodsen je door bijna een eeuw geschiedenis.

1924

In 1922 werd VTB boven de doopvont gehouden. De Vlaamse Toeristen Bond wilde reizen en toerisme in Vlaanderen promoten. Vanaf de start in 1922 had de organisatie ook oog voor culturele activiteiten. Twee jaar later kwam daar het broertje VAB bij. De auto doet zijn intrede in het dagelijkse leven (van sommige rijke mensen) en daardoor kan men op eigen houtje reizen. Niet alleen in eigen land, maar ook naar het buitenland. De ‘art deco’ die de stijl in de jaren 20 beheerste, werd duidelijk ook in het logo van VAB verwerkt. Ook toen VAB startte met ‘Wacht op de Weg’ in 1968 was het oude logo nog in gebruik.

 

1985

Het eerste logo van VAB blijft uitzonderlijk lang in gebruik. Er wordt door de jaren heen wel lichtjes aan gewerkt, maar de vorm en het uitzicht blijven quasi ongewijzigd. In 1985 kwam het plan om de logo’s van VTB en VAB samen te voegen en dus moest er ook een volledig nieuw logo komen. De ‘rijzende zon’ verenigt beide organisaties.

 

2008

In 2008 wordt besloten dat beide organisaties weer een apart logo krijgen. VTB gaat verder als vtbKultuur en VAB meet zich een nieuw logo aan. De opdracht was eenvoudig: creëer een nieuw logo dat toch vertrouwd overkomt. Het ‘rijzende zonnetje’ komt zo in een modernere vorm weer om de hoek piepen.

Vorig artikelGetest: Volvo XC40
Volgend artikelIn Vervoering: de hoge bi