Dode hoek

Als er één plek is waar je als fietser of voetganger niet wilt zitten, dan is het in de dode hoek van een auto of vrachtwagen. Joni Junes, woordvoerder van VAB, legt uit hoe sterke en zwakke weggebruikers gevaarlijke situaties kunnen vermijden.

Waar zitten de dode hoeken precies?

Joni: “Dat ligt eraan of je het over auto’s dan wel vrachtwagens hebt. Bij een auto heb je twee zones die niet goed zichtbaar zijn in de achteruitkijkspiegels, telkens ter hoogte van de achterdeuren op een meter of twee erlangs. Daarom kijken autobestuurders het best even over hun schouder om zeker te zijn dat er niets of niemand in de dode hoek zit. Vrachtwagens hebben zelfs drie zulke zones: voor de cabine aan de rechterkant, achter de laadbak of oplegger en de hele zone rechts van de vrachtwagen. Dat laatste gebied is weliswaar zichtbaar in de spiegels, het verschuift echter wanneer de camion afslaat. De andere dode hoeken ontstaan door de hoogte van de vrachtwagencabine en de positionering van de chauffeur aan de linkerkant.”

Hoe kun je het gevaar voor de dode hoek minimaliseren?

Joni: “Zwakke weggebruikers doen er goed aan om nooit vlak voor of naast de cabine van een vrachtwagen te gaan staan. Fietsers rijden beter wat verder naar het kruispunt, of zetten zich in het opstelvak als ze eerst bij het kruispunt aankomen. Ga ook nooit vlak achter een vrachtwagen staan, maar laat op zijn minst drie meter afstand voor het geval dat de camion gaat afslaan. Komt er nadien een vrachtwagen in je buurt staan, maak dan altijd oogcontact met de bestuurder om zeker te zijn dat hij je gezien heeft. En geef natuurlijk duidelijk aan wanneer je een manoeuvre gaat maken. Op rotondes is het extra uitkijken, want daar zit je als fietser of voetganger bijna altijd in de dode hoek van een camion. Vrachtwagenchauffeurs moeten op hun beurt extra oppassen in verstedelijkte gebieden en vooraf hun spiegels correct afstellen.”

Bestaan er technische hulpmiddelen om het dodehoekgevaar te verkleinen?

Joni: “Steeds meer auto’s zijn uitgerust met een lampje in de spiegels of produceren een bieptoon wanneer er iets of iemand in de dode hoek zit. Voor vrachtwagens bestaan er nog meer hulpmiddelen, gaande van dodehoekspiegels en -camera’s tot zijafschermingen en vooruitkijkspiegels. Daarmee kunnen vrachtwagenchauffeur ook voor de cabine kijken, en dat zowel links als rechts. Kortom: een heleboel dingen om in de gaten te houden, wat afleiding door andere toestellen zoals de smartphone uit den boze maakt – net als in de auto of op de fiets.”

Lees ook

Mag je autorijden met slippers?

Zo werkt trajectcontrole.

Welke snelheidslimieten gelden in Vlaanderen?

Vorig artikel7 tips om veilig in de file te rijden
Volgend artikelDesign spotten in Oostenrijk