Brussel tunnelFoto: Shutterstock

Nieuw jaar, nieuwe regels. En dat geldt ook op de baan. Vanaf 1 januari verandert er heel wat. Een overzicht!

Vrachtwagens mogen opnieuw inhalen op de snelweg

Het inhaalverbod voor vrachtwagens op snelwegen met twee rijvakken verdwijnt en zal vanaf 1 januari enkel nog gelden bij regenweer. Regio’s mogen voor bepaalde delen van de snelweg wel een inhaalverbod opleggen aan de hand van verkeersborden.

Extra trajecten met kilometerheffing voor vrachtwagens

Het wegennet waar de kilometerheffing voor vrachtwagens geldt, wordt uitgebreid met 38 kilometer. Het gaat om drie trajecten: de A11 van Brugge (N31) tot Knokke-Heist (N49), de N36 van Roeselare (R32) tot de N35 in Zarren, en de N722, van de N80 in Hasselt tot de N718 in Sint-Truiden.

Beginnende bestuurders moeten naar terugkommoment

Wie vanaf 1 oktober 2017 zijn voorlopig rijbewijs heeft gehaald, moet verplicht naar het terugkommoment. Dat is bijscholingscursus die je moet volgen 6 tot 9 maanden nadat je het rijbewijs hebt behaald. Het wordt afgelegd in groepen van 6 tot 15 personen, duurt 4 uur en bevat onder andere praktijkoefeningen op een afgesloten terrein en een groepsgesprek. Aan het einde krijgt de beginnende bestuurder een attest waarmee hij of zij kan bewijzen dat de cursus gevolgd werd. De cursus kost 100 euro. Wie de opleiding laattijdig volgt, betaalt een toeslag van 50 euro. Wie het terugkommoment niet volgt, riskeert een boete tot 4000 euro. Bedoeling is om zo veiligere jonge chauffeurs af te leveren en het aantal verkeersdoden te beperken.

Lage-emissiezone in Brussel wordt strenger

De Brusselse lage-emissiezone geldt straks ook voor de meest vervuilende benzinewagens. Geen enkele benzinewagen zonder euronorm of van euronorm 1 mag het Brusselse Gewest nog in. Voor dieselvoertuigen was dat al sinds begin 2018 het geval. Bovendien zullen dieselvoertuigen van euronorm 2 vanaf 1 januari 2019 ook niet meer welkom zijn in Brussel. Bestuurders moeten echter niet meteen een boete verwachten: er geldt een overgangsperiode van drie maanden.

Oldtimers moeten verplicht naar de keuring

Voertuigen die in Vlaanderen als oldtimer geregistreerd staan, moeten verplicht naar een periodieke technische keuring. Afhankelijk van de leeftijd is dat jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks. Voor voertuigen van 25 tot 30 jaar komt er een jaarlijkse keuring, voertuigen tussen de 30 en 50 jaar moeten tweejaarlijks gaan en nog oudere voertuigen moeten elke vijf jaar gekeurd worden.

Geen verkeersbelastingen meer voor elektrische motorfietsen

Wie met een elektrische motorfiets rijdt, betaalde sowieso al geen jaarlijkse verkeersbelasting, maar vanaf 1 januari ook geen Belasting op Inverkeerstelling (BIV) meer. De vrijstelling komt bovenop de zero-emissiepremie van 1500 euro die iedereen met een elektrische motor krijgt.

 

Bron: Belga

Lees ook

Mag je parkeren op een fietssuggestiestrook? 

Mag je een eenrichtingsstraat achteruit inrijden?

Mag je tegen de rijrichting in parkeren?

Vorig artikelGetest: Hyundai Santa Fe
Volgend artikelVAB-Wegenwacht wordt 50 jaar!