Geflitst in Frankrijk

Belgen blijven moeite hebben met de snelheidsregels in Frankrijk. We ontvingen al 65% meer boetes en dat aantal zal enkel maar stijgen door verdere ingrepen van de Franse overheid.

In de zomermaanden juni, juli en augustus werden vanuit Frankrijk 211.029 avis de contravention (kennisgeving van snelheidsovertreding) verstuurd naar België. Er krijgen dus dagelijks bijna 2300 landgenoten een boete uit Frankrijk in de bus. Tijdens de eerste acht maanden van 2017 werden er 65% meer boetes verstuurd dan in 2016.

In Frankrijk gelden strengere marges

Bij onze zuiderburen krijg je al een bekeuring vanaf dat je 1 km/u te snel rijdt. Daarbij werd echter al rekening gehouden met een correctie van 5 km/u bij een maximumsnelheid tot 100 km/u en 5% van de gemeten snelheid bij een maximumsnelheid boven 100 km/u. In België zijn de marges bij snelheidscontroles veel ruimer. VAB vermoedt dat veel Belgen ook onvoldoende rekeninghouden met de wisselende snelheidslimieten op autosnelwegen rond en door steden in Frankrijk. Bij de actiefste flitspaal in Montpellier ligt de maximumsnelheid bijvoorbeeld op 90 km/u, omdat dit deel van de autosnelweg vlak bij de stad gelegen is. Zo zijn er nog meer plaatsen. Bij geen enkele van de tien actiefste flitspalen van Frankrijk mag je 130 km/u rijden, geen toeval dus.

Nog meer boetes in de toekomst

Sinds maart 2013 rijden er in Frankrijk ook voitures-radar mee met het verkeer. Op die manier controleren ze de snelheid en flitsen ze ook. In 2016 zorgden deze wagens voor een stijging van 27% van het aantal flitsboetes. VAB verwacht dat het aantal snelheidsboetes uit Frankrijk in 2018 nog zal toenemen, aangezien deze voertuigen in de loop van de komende maanden bestuurd zullen worden door privéfirma’s. Momenteel zijn deze voertuigen gemiddeld 1 uur en 15 minuten per dag actief, vanaf 2018 zal dat minstens 6 uur per dag zijn.

Vorig artikelDe noodstop hoort thuis in de rijopleiding
Volgend artikel3, 4 of 5 kinderen? Drie keer een mogelijke gezinswagen!