Advertentie

De evolutie van de rem

De eerste auto’s hadden de nodige moeite om veilig tot stilstand te komen. Vandaag remt de wagen in onze plaats. De autorem van het prille begin tot nu.

05/02/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

De eerste auto’s werden weleens zelfrijdende koetsen genoemd. Geen paard meer, wel een reminstallatie die op zijn minst primitief te noemen was. De remblokken werden via een hendel, en later via een pedaal, op de wielen geduwd. Dat gebeurde in eerste instantie met stangen, later schakelde men over op kabels.

 

Trommelrem

Tot de jaren 30 hadden heel wat auto’s enkel remmen op de achterwielen. Gelukkig gebeurde dat toen al met trommelremmen, waarbij het remelement bestaat uit een metalen trommel die met het wiel meedraait, en waarin een vast deel met de remschoenen steekt. Bij het indrukken van het rempedaal worden de remschoenen tegen de trommel aangedrukt en dat zorgt voor de nodige remkracht.

 

Schijfrem

Deze technologie is oud, maar nog niet helemaal voorbijgestreefd. Bij heel wat actuele auto’s, vooral goedkopere en kleinere modellen, worden nog altijd trommelremmen op de achterwielen gebruikt. Maar alle wagens hebben ondertussen wel schrijfremmen vooraan, en die zijn een stuk efficiënter en krachtiger. Het idee van de schijfrem is niet nieuw. De eerste schijfremmen werden bedacht op het einde van de 19e eeuw, maar door de beperkte mogelijkheden qua materiaal en productietechnieken werden ze geen succes. Het zou nog een halve eeuw duren voor schijfremmen aan een comeback toe waren. Begin jaren 50 werd een hydraulisch bediend remsysteem in combinatie met vier schijfremmen ontwikkeld. In 1953 was er zelfs sprake van een ware doorbraak.

 

Pneumatische servorem

Precies negentig jaar geleden ontwikkelde Bosch de pneumatische servorem, een enorme doorbraak. Doordat de motor een vacuüm produceert, kon de remkracht fors toenemen zonder overdreven op het rempedaal te drukken. Dat vergrootte wel de kans dat de wielen zouden blokkeren tijdens het plotse remmen. Maar ook daar had Bosch een oplossing voor. Al in 1936 nam het bedrijf een patent op ABS (antiblokkeersysteem). Het duurde echter tot 1978 (en de optimalisering van de elektronische sturing) vooraleer de eerste productiewagen er succesvol in serie mee uitgerust werd.

 

Automatische noodrem

De nieuwste ontwikkeling? Dat is de automatische noodrem. De auto herkent aan de hand van een camera en radar een kritieke situatie, waarschuwt de bestuurder en gaat automatisch in de remmen wanneer die niet reageert. Over evolutie gesproken.

 

Dit artikel wordt aangeboden door Bosch.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief